Manipulacja kontra informacja.
Reklama a public relations – co je różni, a w czym są do siebie podobne? Odpowiedź na to pytanie może Cię zaskoczyć. Zacznijmy od celu – w końcu finalnie to on jest najważniejszy. Jeśli chodzi o reklamę – jest banalnie prosty – ma sprzedawać! Co się z tym wiąże? Niekończące się zachwyty nad produktem lub usługą, które już w trakcie oglądania ich na ekranie budzą wątpliwości. Marka z pewnością nie zyska dzięki takim zabiegom na wiarygodności, a może narazić się na śmieszność. Reklama nie jest wolna również od komunikatów, które manipulują percepcją odbiorcy – PR rezygnuje z tego typu działań i skupia się na zupełnie innych kwestiach.
Hands: agencja reklamowa opisuje to słowem - "chodzi o to, że PR nie sprzedaje, a informuje". Treści PR-owe zawsze powinny cechować się obiektywizmem i rzetelnością, a przede wszystkim… odwoływać się do prawdziwych informacji, które budują profesjonalny i pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Wiąże się z tym fakt, że PR musi być wolny od komunikacji reklamowej, nie może również podawać treści niezgodnych z prawdą lub celowo wprowadzać w błąd. Treść PR-owa powinna zatem przybrać formę opowieści o firmie, połączonej z wymiarem edukacyjnym.
Monolog kontra dialog.
Co najczęściej robisz, otrzymując do ręki ulotkę reklamową? W najlepszym przypadku przeczytasz ją i (być może) zainteresujesz się ofertą – w najgorszym od razu pozbędziesz się jej w najbliższym śmietniku. Ta sytuacja doskonale obrazuje fakt, że reklama stanowi jednostronny komunikat, który nie zakłada sprzężenia zwrotnego. Treść komunikatu została Ci z mniejszą lub większą skutecznością przekazana i…to tyle. Działania związane z PR-rem są skonstruowane w taki sposób, aby pozostać otwartym na dialog. Szczególnie znaczenie w komunikacji PR-owej ma dyskusja podejmowana z liderami opinii, zwolennikami marki, a także jej przeciwnikami. Tych ostatnich nie należy ignorować, ale cierpliwie wysłuchać i wyciągnąć wnioski z ich opinii.
Sam widzisz, że reklama a public relations to tak naprawdę dwie kwestie, które nie mają ze sobą wiele wspólnego i działają na zupełnie różnych zasadach – nie oznacza to, że nie możesz wykorzystywać ich jednocześnie w promocji swojego przedsiębiorstwa lub marki.