Facebook GooglePlus Twitter


niedziela, 14 styczeń 2018 07:36

Reklama, a public relations – podobieństwa i różnice.

Napisał 
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

„Reklama”  - któż z nas nie słyszał nigdy tego słowa? To, że wszyscy je znają nie potwierdza niestety tego, że rozumieją jego znaczenie. Reklamowym jest w końcu zarówno gadżet za kilka groszy, jak i profesjonalny wpis blogerski, powstały przy współpracy z dużą marką. W związku z niezwykle szerokim rozumieniem określenia działań reklamowych – bardzo często zdarza się, że aktywności czysto PR-owe są również określane mianem reklamy, którą bynajmniej nie są. Przekonaj się osobiście, że reklama a PR, to na pewno nie jest to samo, a ich podobieństwa i różnice tylko potwierdzą to założenie.

pr_reklama

 

Manipulacja kontra informacja. 

Reklama a public relations – co je różni, a w czym są do siebie podobne? Odpowiedź na to pytanie może Cię zaskoczyć. Zacznijmy od celu – w końcu finalnie to on jest najważniejszy. Jeśli chodzi o reklamę – jest banalnie prosty – ma sprzedawać! Co się z tym wiąże? Niekończące się zachwyty nad produktem lub usługą, które już w trakcie oglądania ich na ekranie budzą wątpliwości. Marka z pewnością nie zyska dzięki takim zabiegom na wiarygodności, a może narazić się na śmieszność. Reklama nie jest wolna również od komunikatów, które manipulują percepcją odbiorcy – PR rezygnuje z tego typu działań i skupia się na zupełnie innych kwestiach. 

 

Hands: agencja reklamowa opisuje to słowem - "chodzi o to, że PR nie sprzedaje, a informuje". Treści PR-owe zawsze powinny cechować się obiektywizmem i rzetelnością, a przede wszystkim… odwoływać się do prawdziwych informacji, które budują profesjonalny i pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Wiąże się z tym fakt, że PR musi być wolny od komunikacji reklamowej, nie może również podawać treści niezgodnych z prawdą lub celowo wprowadzać w błąd. Treść PR-owa powinna zatem przybrać formę opowieści o firmie, połączonej z wymiarem edukacyjnym. 

 

Monolog kontra dialog.

Co najczęściej robisz, otrzymując do ręki ulotkę reklamową? W najlepszym przypadku przeczytasz ją i (być może) zainteresujesz się ofertą – w najgorszym od razu pozbędziesz się jej w najbliższym śmietniku. Ta sytuacja doskonale obrazuje fakt, że reklama stanowi jednostronny komunikat, który nie zakłada sprzężenia zwrotnego. Treść komunikatu została Ci z mniejszą lub większą skutecznością przekazana i…to tyle. Działania związane z PR-rem są skonstruowane w taki sposób, aby pozostać otwartym na dialog. Szczególnie znaczenie w komunikacji PR-owej ma dyskusja podejmowana z liderami opinii, zwolennikami marki, a także jej przeciwnikami. Tych ostatnich nie należy ignorować, ale cierpliwie wysłuchać i wyciągnąć wnioski z ich opinii. 

 

Sam widzisz, że reklama a public relations to tak naprawdę dwie kwestie, które nie mają ze sobą wiele wspólnego i działają na zupełnie różnych zasadach – nie oznacza to, że nie możesz wykorzystywać ich jednocześnie w promocji swojego przedsiębiorstwa lub marki.  

MENU

Wiadomości

Wydarzenia

Kalendarz

Ogłoszenia

Katalog

Reklama

Kontakt

KATEGORIE

Wiadomości

Sport

Motoryzacja

Polityka

Rozrywka

Sponsorowane

Nauka i Edukacja

Biznes i Gospodarka

Kultura i Sztuka

Społeczeństwo

Bezpieczeństwo

 

Facebook GooglePlus Twitter